Blog
/
/
Door Linda Loeffen

“Ik kan goed tegen kritiek”. Mooi ! Zoek die eens op dan.

Als ondernemer en leider zit je vaak vol plannen en ideeën. Je weet goed wat je wil, hebt al vaker met het bijltje gehakt, hebt alles goed overdacht, doorgerekend en ziet het al helemaal voor je.

Maar ben je ook nog nieuwsgierig naar het tegengeluid? De andere kant? Mogelijke blinde vlekken? Noem het: ‘De gezonde oppositie’?

In de praktijk zie ik dat ondernemers en leiders bij het presenteren van hun ideeën vaak niet ‘automatisch’ kritiek krijgen maar eerder bevestiging. Er is immers best wat lef nodig om dat geweldige idee van jou tegen te spreken of er een kritische opmerking over te maken. Meegaan en ja-knikken is makkelijker.

Natuurlijk is het lekker om al je ideeën bevestigd te krijgen van de mensen in je team. Maar er zijn ook veel nadelen

  • Je ideeën worden niet aangescherpt met andere, nieuwe en aanvullende perspectieven.
  • De weerstand komt vaak via de achterdeur terug, waardoor de kans van slagen kleiner wordt of de boel uiteindelijk flink vertraagd.
  • Voor je het weet ga je geloven dat je een genie bent en wordt omgaan met kritiek en feedback steeds lastiger.

Gevolg: Bovenstaande effecten worden alleen maar groter wat uiteindelijk ten koste gaat van de kwaliteit en innovatie in je onderneming.

Hoe voorkom je dit?

Zoek de ‘kritiek’ en feedback vaker bewust op. Ga op zoek naar dat wat je (nog) niet weet. Durf je eigen aannames te heroverwegen en je overtuigingen ter discussie te stellen. Ga ervan uit dat je van anderen in je team nog wat kan leren en jullie samen ideeën nóg beter kunnen maken. Ontdek vroegtijdig hun weerstand en bedenk daarvoor oplossingen.

Hoe doe je dit?

Stel na het enthousiast delen van je idee specifieke en concrete vragen aan je teamleden.

Niet:

‘Zijn er nog vragen?’

Wel:

  • Wat vind je van dit voorstel? En vraag vervolgens een aantal individuen een reactie te geven.

Let op: vraag ook door. Dus na een reactie als: “Ik vind het een goed idee”! Vraag: waarom vind jij het een goed idee? Of wat spreekt jou als (functie) dan zo aan?

  • Als ik dit voorstel wil laten slagen, waar moet ik dan nog rekening mee houden?
  • Welke bezwaren of problemen die ik wellicht over het hoofd heb gezien, zien jullie nog?
  • Waarom zouden we dit idee misschien ook niet door moeten zetten? Welke risico’s zien jullie bijvoorbeeld nog?

Natuurlijk moet er ruimte blijven voor de positieve kant en hoeft het geen klaagzang te worden van alleen maar weerstand. Maar zorg voor een goede balans.

Onderzoek oprecht bij ‘Ja-knikken’ wat iemand enthousiast maakt. En betrek ze vervolgens bij het onderzoeken van ‘die andere kant’.

Belangrijk: reageer dankbaar op de feedback.

Op de positieve én op de kritischere reacties. Dat zorgt immers dat je scherp blijft, je ook in de toekomst voorzien wordt van feedback en nieuwe inzichten. En dat je als organisatie samen blijft leren en vernieuwen.

Da’s pas écht geniaal.

Over de auteur
Linda Loeffen
Als psycholoog en bedrijfskundige coach ik al jaren op het raakvlak van ‘de mens’ en ‘de business’. Ik geniet ervan als ik bij kan dragen aan het maken van krachtige keuzes, groei in professionele ontwikkeling én een gelukkig leven.